باگ-در-اسنپ-شات-VMware-700x350

باگ در اسنپ شات VMware

اخیرا یک باگ فنی در بستر مجازی سازی VMware توسط تیم VIPromise مشاهده شده است که در این مطلب به آن می پردازیم.

این باگ باعث می شود که رکورد های Snapshot از داخل فایل VMSD (Virtual Machine Snapshot Database) حذف شوند و همین امر سبب می شود که ESXi، vCenter و حتی ابزارهایی مانند vROPS و RVTools نیز نمی توانند فایل های Snapshot موجود بر روی ماشین مجازی را شناسایی کنند.

برای شناسایی این‌گونه دیسک ها مراحل زیر را انجام دهید:

  • به یکی از هاست هایی که بیشترین Datastore به آن متصل هستند از طریق SSH وصل شوید.
  • دو دستور زیر به ترتیب اجرا شوند:

find /vmfs/volumes/ -name *-delta*;find /vmfs/volumes/ -name *-0000* > /tmp/list-delta-disk.csv

esxcli storage filesystem list > /tmp/datastore-id.csv

  • با استفاده از برنامه WinSCP به هاست متصل شوید و از داخل مسیر /tmp دو فایل ایجاد شده در مرحله قبل را بر روی سیستم خود کپی کنید.
  • پس از باز کردن فایل list-delta-disk.csv محتوایی مشابه خطوط زیر نمایش داده می شود که به جای [id] شماره id datastore و به جای [VM] نام فولدر ماشین مجازی قرار می گیرد.

/vmfs/volumes/[id]/[VM]/VM-000002-delta.vmdk

/vmfs/volumes/[id]/[VM]/VM-000002.vmdk

/vmfs/volumes/[id]/[VM]/VM_1-000002-ctk.vmdk

/vmfs/volumes/[id]/[VM]/VM_1-000002-delta.vmdk

/vmfs/volumes/[id]/[VM]/VM_1-000002.vmdk

 

از آنجایی که شناسایی Datastore از روی ID آن مشکل است باید به سراع فایل datastore-id.csv برویم. در این فایل می توانید id datastore را جستجو کنید  و از ستون دوم (Volume Name) می توانید نام Datastore مد نظر را پیدا کنید. سپس نام را جایگزین id datastore کنید.

در این روش کل دیسک های Delta موجود بر روی Datastore ها مشخص می شوند و دیسک ماشین های مجازی که فایل VMSD آنها سالم هستند نیز در خروجی این روش وجود دارند. به همین علت باید به صورت دستی فولدر ماشین های مجازی که مشخص شده اند بررسی شوند و تنها زمانی این مشکل در بستر شما وجود دارد که ماشین مجازی درvCenter یا ESXI Web UI بدون Snapshot نمایش داده می شود ولی در فولدر ماشین دیسک های Delta یا SEsparse وجود داشته باشد.

برای رفع این مشکل توصیه می شود ماشین مجازی خاموش شود و یک Snapshot جدید از روی آن گرفته شود و سپس Snapshot از طریق گزینه Delete All Snapshot حذف شود. اگر با این روش نیز دیسک های Delta حذف نشدند، می توانید از ماشین مجازی یک Clone تهیه کنید.

برچسب ها: بدون برچسب

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *